Leeswijzer
Bij de nationale belangen, waarbij sprake is van de hiervoor genoemde ‘verplichte plannen’, staat in deze Toelichting aangegeven wat de strategisch relevante delen zijn, die in de NOVI zijn opgenomen. Deze zijn dan opgenomen onder de kop Strategisch relevante delen van beleid, dat opgaat in de NOVI.
Daarnaast is er beleid, dat niet opgaat in de NOVI, maar dat inhoudelijk wel verband houdt met de nationale belangen die in de NOVI aan bod komen. Immers, die nationale belangen zijn vaak gestoeld op breder rijksbeleid. Waar nodig wordt dit beleid, en in sommige gevallen ook programma’s, wet- en regelgeving en verdragsinformatie ter informatie genoemd. Deze informatie is opgenomen onder het kopje Gekoppeld huidig beleid.
In stand houden en ontwikkelen van de hoofdinfrastructuur voor mobiliteit
Strategisch relevante delen van beleid dat opgaat in de NOVI
- Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR): De beleidsmatige onderbouwing uit de SVIR van de relevante artikelen uit het Bkl/Barro (zie tabel 'Relatie NOVI met SVIR').
Gekoppeld huidig beleid
Voor dit nationaal belang zijn delen van onderstaande beleidsnota’s en beleidsprogramma’s relevant:
- Onderdelen uit bijlage 6, Essentiële onderdelen Nota Mobiliteit van de SVIR met betrekking tot binnenvaart en de Mainport Rotterdam en overige zeehavens vervallen niet en blijven gelden
- Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050[1]
- Schets Mobiliteit naar 2040[2]
- Contouren Toekomstbeeld OV 2040[3]
- Nederlandse Maritieme Strategie 2015-2025[4]
- Basisvisie Recreatietoervaart Nederland 2015 – 2020[5] (BRTN; bestuurlijke afspraken én basisvisie, Partners overleggen over voortzetting van deze afspraken na 2020)
- Smart Mobility Dutch reality[6]
- Afspraken en programma’s in het kader van het MIRT[7] (bijvoorbeeld ERTMS en Landelijk Verbeterprogramma Overwegen[8], de gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma’s)
Toelichting sluiten